In de praktijk van aquathermie zijn veel belanghebbenden: 1. bronhouder (waterschappen en Rijkswaterstaat) 2. netbeheerder 3. energie- of warmtebedrijf 4. financier 5. woningcorporatie / utiliteitsgebouweigenaar 6. bouwer / aannemer 7. gemeente 8. provincie De eerste drie partijen vormen samen de ‘primaire keten’, maar ook de volgende vijf zijn sleutelspelers. Voor grootschalige warmtevoorziening met aquathermie is dus altijd een publiek-private samenwerking noodzakelijk.
NAT benoemt, analyseert en structureert samen met de belanghebbenden hun doelen en ambities met het toepassen van grootschalige aquathermie. Hierbij is speciale aandacht voor hun voorwaarden en voor de manier van financieren van projecten. Het netwerk zet zich in deze vragen te beantwoorden die zijn opgenomen in de kennis- en onderzoeksagenda:
Netwerkpartij Stowa heeft het initiatief genomen voor een onderzoek naar de rollen die decentrale overheden kunnen vervullen om bij te dragen aan een bredere toepassing van aquathermie in de warmtetransitie. Resultaat van dit onderzoek is het rapport 'Warmte uit samenwerking' van GovernEUR. Lees meer over dit onderzoek over de governance van aquathermie. De ervaringen uit de gerealiseerde aquathermiepraktijk gebruiken partijen ook bij de ontwikkeling van hun eigen projecten. Netwerk Aquathermie deelt deze kennis en ervaring.
In juli 2021 is het kabinet gebleken dat overheden het 'wetsvoorstel in de huidige vorm' niet steunen en dat een 'politieke heroverweging' nodig is. Lees meer in de Kamerbrief van 5 juli. Het besluit over het wetsvoorstel wordt overgelaten aan een volgend kabinet. Dit betekent dat de beoogde inwerkingtreding per 1 januari 2022 niet zal worden gehaald en de marktordening voorlopig blijft zoals die nu is. In de zomer van 2020 heeft het wetsvoorstel ter internetconsultatie voorgelegen. Naar aanleiding van deze consultatie heeft de Minister in december 2020 deze Kamerbrief naar de Tweede Kamer verzonden met daarin de hoofdlijnen van het wetsvoorstel, de belangrijkste wijzigingen naar aanleiding van de internetconsultatie, de samenhang tussen het wetsvoorstel en andere maatregelen en het verdere verloop van het wetstraject. In december 2019 verscheen deze Kamerbrief over de voortgang van het wetstraject Warmtewet 2.0, een wet met directe gevolgen voor de aquathermiepraktijk. Hoe zit dat met warmtenetten, warmtekavels en warmtebedrijven? In dit verhelderende artikel van Michelle de Rijke (Van der Feltz advocaten) worden de hoofdkenmerken van de Warmtewet 2.0 beschreven en wordt ingegaan op de bevoegdheid van de gemeente om warmtekavels vast te stellen en per warmtekavel een warmtebedrijf aan te wijzen.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.