Submenu

Stakeholders: Aandachtspunten bij communicatie

In dit deel gaan we dieper in op verschillende thema’s rond een aquathermieproject: technisch, financieel, stakeholders, juridisch en impact op de omgeving. We geven handvatten om goede keuzes te maken voor de volgende fase. Voor meer informatie verwijzen we naar hulpmiddelen en rapporten.

 

Maak gebruik van een bewonersonderzoek om de drijfveren van bewoners te leren kennen. Zo weet je welke onderwerpen voor bewoners relevant zijn en waar een koppeling met aquathermie mogelijk is.

Enkele tips:

  • Voor participatie is tijd nodig. Regel voldoende capaciteit in het projectteam.
  • Houd rekening met mogelijke taalbarrières als bewoners verschillende talen spreken.
  • Maak gebruik van online en sociale media om eenvoudig nieuws en beelden te delen.
  • Geef bewoners inzicht in de maandlasten. Hierin zijn ze het meeste geïnteresseerd.
  • Heb oog voor sociaal-maatschappelijke situatie in de wijk. De energietransitie is in armere wijken meestal niet het belangrijkste voor de bewoners. Eventuele koppelingen met andere projecten (koppelkansen) kunnen het draagvlak vergroten (lees meer over koppelkansen).

In het programma WarmingUP (www.warmingup.info) is een heel thema gewijd aan de sociaal-maatschappelijke kant van collectieve warmte.

Voor een nuttig rapport over bewonersparticipatie, zie Bewonersacceptatie van collectieve warmtenetten

Afbeeldingen

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.