Submenu

Fase 1 Oriëntatie - Lessen uit de praktijk

De potentie voor aquathermie is groot! In theorie kan meer dan 50% van de gebouwde omgeving gebruik maken van warmte uit water, ofwel aquathermie.

Hoe start je een een aquathermieproject? Dat is best ingewikkeld. In deze handreiking is alle kennis samengebracht voor iedereen die interesse heeft in aquathermie – van initiatiefnemers tot bevoegd gezag, van waterschappen tot gemeentes en van energieleveranciers tot investeerders. Om deze brede groep van informatie te voorzien bestaat de handreiking uit drie delen:

  • Het deel basis en het deel proces leggen de basis van aquathermie uit. Wat is het en wanneer is het interessant? Hoe ziet het ontwikkelproces eruit? Waar kan ik tegenaan lopen?
  • Het deel thema's gaat in op specifieke thema’s: technisch, financieel, juridisch, organisatorisch en omgevingsspecifiek. De handreiking geeft detailinformatie en handige instrumenten.

Deze handreiking is een product van het Netwerk Aquathermie, STOWA en Warmte uit Water (Rijkswaterstaat, Alliander en de Vereniging van Nederlandse Riviergemeenten). Het gezamenlijk doel was om alle beschikbare kennis en tools over aquathermie voor iedereen toegankelijk te ontsluiten. De handreiking is ook in een PDF-bestand beschikbaar. 

Mis je nog informatie of wil je jouw praktijkervaring delen? Laat het weten via info@aquathermie.nl. Want samen zorgen we dat de handreiking up-to-date blijft!

Alle hoofdstukken:

Door belangrijke stakeholders vroeg in het project te betrekken, kunnen zij bijdragen aan het project. Vroege betrokkenheid van bewoners en de omgeving vergroot het draagvlak.

Vroege betrokkenheid

In Zutphen zijn vanaf het begin van het project alle belangrijke partijen betrokken: Gemeente Zutphen, Provincie Gelderland, ZutphenEnergie, Woonbedrijf ieder1, Rijkswaterstaat, Warmte uit Water, Firan, Liander en Waterschap Rijn en IJssel. Hierdoor kunnen zij vanuit hun rol bijdragen aan het project. Zo is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor de vergunningverlening voor de bron: de IJssel. Waterschap Rijn en IJssel is verantwoordelijk voor de vergunningverlening voor de dijk waar de leidingen doorheen zullen gaan. Door hun vroege betrokkenheid kunnen ze de minimale eisen aangeven en eventuele belemmeringen tijdig melden of verhelpen. Vroeg in het proces afstemmen met veel partijen met verschillende belangen kan overigens lastig en tijdrovend zijn. In plaats daarvan kan een klein groepje initiatiefnemers de oriëntatiefase doorlopen en andere belangrijke partijen er later bij betrekken.

Participatieplan en communicatieplan

Een oplossing zonder aardgas, zoals aquathermie, vraagt om aanpassingen aan leidingen en installaties in de woningen. Soms is ook (extra) isolatie nodig. Dit brengt overlast en kosten voor de bewoners met zich mee. Denk daarom vroeg na over participatie en communicatie. De haalbaarheid van een aquathermieproject in een woonwijk hangt af van het aantal bewoners dat wil deelnemen: als particuliere eigenaar of via een woningcorporatie. Het is belangrijk om bewoners een goed voorstel te doen en duidelijk uit te leggen waarom aquathermie een goede oplossing is, om de bewoners te overtuigen.

Sommige bewoners willen graag meebeslissen, anderen willen alleen weten waar ze aan toe zijn. Het helpt om in de oriëntatiefase een wijk in kaart te brengen. Zijn er actieve bewoners in een energiecoöperatie of wijkcomité die je bij het project kunt betrekken? Willen de bewoners meedenken of laten ze dit liever aan anderen over? De participatievorm in de wijk is daarvan afhankelijk.

Zie het thema Stakeholders voor verdere toelichting

Afbeeldingen

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.